PULMONER REHABİLİTASYON

Genel Bilgiler

PULMONER REHABİLİTASYON Pulmoner rehabilitasyon (PR), kronik akciğer hastalığı olan kişilerin fiziksel ve psikolojik durumunu iyileştirmek için tasarlanmış hastaya özel kapsamlı bir değerlendirme ve tedavi yaklaşımıdır. Pulmoner rehabilitasyon non-farmakolojik (ilaç dışı) en önemli tedavi şekillerinden biridir. Pulmoner rehabilitasyon, kronik solunum hastalıklarında yaşam boyu devam eden bakım ve tedavi şeklidir. Sadece KOAH hastalığı için değil hemen hemen bütün kronik solunum hastalıklarında kanıta dayalı olarak güven ile uygulanmaktadır. Pulmoner Rehabilitasyon Amacı: * Hastanın yaşam kalitesini geliştirmek * Günlük yaşam aktivitelerine katılımı arttırmak * Hastanın fiziksel kapasitesini (egzersiz toleransını) arttırmak * Nefes darlığını azaltmak * Sağlık hizmetlerini kullanımı azaltmak ve hayatta kalım süresini arttırmak * Hastalığın belirtilerinin şiddetini ve sıklığını azaltmak * Hastanın bağımsızlığını arttırmaktır. Pulmoner rehabilitasyonun temel bileşenleri hastanın değerlendirilmesi, hasta eğitimi, egzersiz eğitimi, göğüs fizyoterapisi, beslenme eğitimi ve psikolojik destekten oluşmaktadır. Pulmoner rehabilitasyon programlarında öncelikle hasta değerlendirilir. Hastanın durumu, ihtiyaçları ve beklentisine göre tedavi planı belirlenir. Daha sonra hastaya, hastalığı ile ilgili eğitim verilir. Semptomlarla nasıl başa çıkacağı, oksijen desteğinin nasıl olacağı, pulmoner rehabilitasyon süreci ile ilgili bilgi verilir. Hasta eğitiminden sonra hastanın durumuna göre egzersiz programı planlanır. Egzersiz programı: * Aerobik egzersiz (endurans, dayanıklılık) * Kuvvet egzersizleri * Solunum kas eğitiminden oluşmaktadır. Aerobik egzersiz, egzersiz programının temel bileşenidir. Aerobik egzersizler yürüyüş, bisiklet, yüzme gibi uzun süreli tekrarlardan oluşur. Hastanın durumuna göre şiddeti, sıklığı ve süresi planlanır. Hafif şiddette yapılan aerobik egzersizlerin kazanımı daha az olduğu için egzersiz şiddetinin doğru ayarlanması çok önemlidir. Egzersizin şiddeti ve süresi kademeli olarak artırılmaktadır. Kuvvet egzersizleri ile kas kitlesi ve gücü artmaktadır. Hastanın kaldırabileceği maksimum yüke göre ağırlıklar ve tekrar sayıları belirlenir. Aerobik egzersizler ile birlikte uygulandığında daha iyi sonuçlar vermektedir. Solunum kas eğitimi, Kronik akciğer hastalarında solunum kas zayıflığı sık görülmektedir. Solunum kas gücü ölçüldükten sonra hastanın ihtiyacına göre solunum kas eğitimine başlanır. Genel olarak 8 hafta süren threshold IMT cihazları ile yapılır. Hastaların solunum kas gücü haftalık ölçülüp elde edilecek verilerle cihazlar haftalık olarak ayarlanmaktadır. Göğüs fizyoterapisi ile hastanın nasıl nefes alması gerektiği, temel solunum egzersizleri, sekresyonu (balgamı) nasıl çıkartacağı, enerji koruma ve gevşeme teknikleri gösterilir. Temel solunum egzersizleri genel olarak şu egzersizlerden oluşmaktadır: * Solunum kontrolü * Göğüs solunumu * Diyafram solunumu (orta ve şiddetli KOAH’ta önerilmez) * Büzük dudak solunum * Torakal ekspansiyon egzersizleri Hastaların sekresyonu çıkartarak hava yollarını temizlenmesi çok önemlidir. Bunun için: * Aktif Solunum Teknikleri Döngüsü * Zorlu ekspirasyon tekniği * Postüral drenaj * Öksürük eğitimi * Pozitif ekspiratuar basınç (PEP) * Perküsyon, Vibrasyon, Shaking teknikleri kullanılabilmektedir. Kronik akciğer hastalıklarında beslenmeye çok önem vermek gerekmektedir. Genellikle hastaların yağsız vücut kitlesinde azalma vardır. Bu kas kaybına neden olur. Hastaların diyetisyen kontrolünde uygun diyet programı düzenlenmesi gerekmektedir. Pulmoner rehabilitasyon programlarına alınan hastaların yaklaşık yarısında psikolojik problemler bulunmaktadır. Hareketsizlik, sosyal hayattan kopuş, günlük yaşam aktivitelerinde azalma, günlük işleri yapamama bunun en büyük nedenlerindendir. Psikiyatrist tarafından düzenli takip edilmesi hastanın Pulmoner rehabilitasyon programlarına uyumunu arttırmaktadır.