Nöromüsküler Hastalıklarda Pulmoner Rehabilitasyon

Kaslarda veya kas-sinir bağlantılarında görülen hastalıklara Nöromüsküler hastalıklar (NMH) denir. Nöromüsküler hastalıklar alt gruplarında birçok hastalık bulunmaktadır. Bu hastalıkların genel seyirleri birbirinden farklı olsa da temel özellikleri ilerleyici kas ve kas gücü kaybına, kas kramplarına, ellerde ve ayaklarda uyuşma, karıncalanma, yutma güçlüklerine ve ilerleyen dönemde solunum kaslarında görülen güçsüzlükle birlikte solunum yetmezliğine neden olmaktadır. Solunum yetmezliği nöromüsküler hastalıklarda en sık görülen ölüm nedenidir. Genel olarak hastalar günlük yaşamlarında fazla hareket etmedikleri için solunum yetmezliğinin erken bulgusu olan hareketle birlikte nefes darlığını fark etmeyebilirler. Hastaların durumunun kötüleşmeden yapılacak değerlendirmeler erken dönemde solunum yetmezliği bulgularının ortaya çıkmasında yardımcı olacaktır. Solunum kas kuvvetinin azalması: * Akciğer kapasitesinde azalma * Nefes alıp vermede zorlanma * Derin nefes alamama * Öksürük kuvvetinde azalma ve buna bağlı olarak sekresyonu (balgam) çıkartamama * Yutma güçlüğü Gibi birçok önemli soruna neden olmaktadır. Nöromüsküler hastalıklarda Pulmoner rehabilitasyon programı değerlendirme ile başlar. Hastaların: * Hikaye * Fizik Muayene * Oskültasyon * Kas gücü değerlendirmesi * Öksürük değerlendirmesi * Spirometre değerlendirmesi * Uyku değerlendirmesi Değerlendirme doğrultusunda hastaların Pulmoner rehabilitasyon programı düzenlenir. Pulmoner rehabilitasyon ile : * Solunum kas kuvveti arttırarak, oluşabilecek solunum yetmezliğini geciktirmek * Etkin öksürüğü sağlayarak, fazla sekresyonun oluşturabileceği atelektazileri ve buna bağlı gelişebilecek akciğer enfeksiyonlarını engellemek * Pozisyonlama ile vücut oksijenasyonunu arttırmak aynı zamanda bası yarılarını engellemek amaçlanmaktadır.
Nöromüsküler Hastalıklarda Pulmoner Rehabilitasyon