Bronşektazi'de Pulmoner Rehabilitasyon

Bronşektazi bir veya daha fazla bronşun inflamasyon nedeni ile normalden daha fazla genişlemesidir. Bronşektazide tedavinin amacı; hastalığın semptomları azaltmak, enfeksiyonu kontrol altında tutmak, alevlenmeleri önlemek ve mukusun atılması ile hava yolunun temizliğini sağlamaktır.

Bronteşktazide Pulmoner Rehabilitasyon

Bronşektazi bir veya daha fazla bronşun inflamasyon nedeni ile normalden daha fazla genişlemesidir. Bronş genişlemesi kalıcıdır. Tedavinin amacı; hastalığın semptomları azaltmak, enfeksiyonu kontrol altında tutmak, alevlenmeleri önlemek ve mukusun atılması ile hava yolunun temizliğini sağlamaktır.

Bronşektazi enfeksiyon, genetik hastalıklar, bağışıklık sistemi hastalıkları, göğüs hastalıkları ve aspirasyon sonrası gelişebilmektedir. Tanı bilgisayarlı tomografi ve bronkoskopi ile konmaktadır. En sık görülen semptom öksürüktür. Ayrıca yoğun mukus, nefes darlığı, tekrarlayan akciğer enfeksiyonları, yorgunluk, halsizlik, kanlı balgam ve göğüs ağrısı görülebilir.

Hastalığın seyri etkilenen bronşların çokluğu ile ilişkilidir. Genişlemiş bronş alanı ne kadar fazla ise hastanın genel sağlık durumu o derece bozulur. Akciğer yapısının bozulması solunum iş yükünü artırır ve solunumun düzensizleşmesine neden olur. Bu durum ilerleyen süreçte solunum yetmezliğine neden olabilir.

Hastaların çoğunun fiziksel kapasitesi azalmış, yaşam kalitesi bozulmuş ve mukusun atılması zorlaşmıştır. Pulmoner rehabilitasyonun amacı; hastaların azalmış fiziksel kapasitesini arttırmak, yaşam kalitesini iyileştirmek ve hava yollarının temizliğinin sağlanmasını sağlamaktır.

Pulmoner rehabilitasyon hasta değerlendirmesi ile başlar. Hasta ayrıntılı bir şekilde değerlendirildikten sonra ihtiyaçlarına göre program belirlenir.

Akciğerin yapısının bozulması ile birlikte hastaların çoğunda fiziksel kapasite azalmaktadır. Fiziksel kapasitenin arttırılması için egzersiz eğitimi planlanmalıdır. Hastanın durumuna göre egzersizin şiddeti, sıklığı ve süresi planlanır.

Bronşektazili hastalarda mukus miktarı artmaktadır. Enfeksiyonların ve alevlenmelerin önlenmesi için yoğun miktarda bulunan mukusun hava yollarından çıkartılması gerekmektedir. Hava yollarının temizliği için bronşiyal hijyen teknikleri uygulanmalıdır. Bu teknikler;

· Aktif solunum teknikleri döngüsü
· Postüral drenaj
· Manuel teknikler
· Pozitif ekspiratuar basınç
· Otojenik drenaj
· Yüksek frekanslı göğüs duvarı ossilasyonudur.

Uygulanacak Pulmoner rehabilitasyon programı ile hastaların fiziksel kapasitelerinin artması ve akciğer hijyeni sağlanabilmektedir. Bu sayede hastaların yaşam kalitesi de artacaktır.

Bronşektazi'de Pulmoner Rehabilitasyon